Відеопрезентація на конкурс "Класний керівник року"
Презентація досвіду роботи класного керівника
Нема нічого важливішого на світі,
Ніж те, що довіряють тобі діти.
Опис
власного досвіду
Вступ
Серед усіх учителів школи найпочесніше
місце для учня займає класний керівник.
І це не дивно,адже за всі шкільні роки він найближче стоїть до кожного
учня,проникає у його внутрішній світ, спрямовує життя класного колективу.
Безперечно,що кожен учитель справляє чималий вплив на вихованців, забезпечуючи
моральне та ідейне виховання,цікаво подаючи дітям новий матеріал,прищеплює
любов до свого предмету. Але сила впливу класного керівника все ж набагато
більша,а можливості ширші .Насамперед, класний керівник є чуйним та уважним
педагогом. Разом з іншими учителями,що працюють у класі ,він здійснює
педагогічно обґрунтовану систему виховання. В ній органічно поєднуються
фронтальний та індивідуальний напрямки виховання.
Класний керівник –це і
вдумливий психолог,який вивчає особистість кожного учня.Одним із складових
елементів є педагогічно – психологічні спостереження, на основі яких він формує
особистість. Також класний керівник –це неодмінний організатор учнівського
колективу. Відшукування організаційного ключа у кожній справі притаманне його
повсякденній діяльності.
Мій стаж
роботи на посаді класного керівника становить 16 років. За цей час я зробила
два повні випуски. За ці роки я пройшла шлях від виховання молодших підлітків, де відбувається
формування цінностей колективу, до старших підлітків, які намагаються
утвердитися в колективі через органи самоврядування, через вираження своїх
морально-етичних позицій. Зараз я є
класним керівником 5 класу. На мою думку, бути класним керівником 5 класу
–справа відповідальна. Адже від фундаменту залежить міцність самого будинку.
Свою роботу з колективом я розпочала з
вирішення виховних завдань:
-
проводити роботу по згуртуванню колективу;
- організувати виховний
процес в класному колективі та з батьками на засадах проектної
педагогіки;
- сприяти тому, щоб зміст та форми
колективної та творчої діяльності
допомагали учням знайти себе;
- реалізувати у процесі роботи особистісно - орієнтованого,
діяльнісного, системного, творчого та компетентнісного підходів до організації
виховного процесу в класному колективі;
- оптимально поєднувати форми організації виховної роботи:
індивідуальної, групової, масової;
- створювати належні
умови для особистісного зростання
кожного вихованця (створення ситуацій успіху), його психолого-педагогічний
супровід;
В чому полягає
моя методологічна позиція класного керівника? В роботі вважаю головним
забезпечення розвитку особистості кожної дитини, її творчого потенціалу.
Відносини з дітьми будую на принципах співробітництва, співтворчості і
пам’ятаю, що вчитель може допомогти дітям розвивати почуття прекрасного,
пробудити творчі сили.
Усвідомлюючи, що класний керівник є для підростаючого покоління духовним
посередником між суспільством і дитиною, прагну створити сприятливі умови для
формування особистості, внести необхідні корективи у процес виховання,
скоординувати зусилля педагогів, сім’ї , соціуму. В своїй роботі керуюсь
принципом: допомогти дитині знайти свій
ключ до успіху, створити умови, у яких вона розкриватиме свої здібності,
творитиме своє життя, зростатиме духовно, творчо, інтелектуально й
самовдосконалюватиметься.
Приорітетним завданням навчально-виховного процесу в
сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема творчих здібностей
особистості. У сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального
процесу, як ніколи, актуальні дидактичні заповіді В.Сухомлинського. У книзі „
Сто порад учителю ” він писав: „Немає абстрактного учня. Мистецтво й
майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й
можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці...” Вважаю,
що завдання вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи
розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там
природою.
Головна виховна проблема над якою я працюю уже багато років
і яка дала відчутний результат –це розвиток творчих здібностей учнів у
позаурочний час. Це пов’язано з тим, що орієнтація шкіл на формування в учнів в
основному репродуктивного мислення призвела до того, що більшість випускників,
які на відмінно знали шкільну програму, не вміють використовувати отримані в
школі знання в нестандартній ситуації, під час розв’язання проблемних завдань у
різних сферах суспільного життя. На жаль, у більшості нинішніх випускників
загальноосвітніх шкіл не розвинене творче мислення, вони слабо підготовлені до
узагальнення отриманої інформації, перетворення її в гнучкі системи, придатні
для застосування в різних життєвих ситуаціях; фактично не підготовлені до
творчого аналізу ситуації. Якщо в деяких психічних процесах людині допомагають
складні механізми (комп’ютери, сканери, обчислювані машини), то творчість не
може бути формалізована і обмежена певною програмою дій, не може бути
механічною.
І. Розвиток творчих здібностей
“ Єдина доцільна й гідна мета нагромадження знань – це
власна творчість на їх основі»
( Арнольд Тойнбі)
3.1. Емоційне сприйняття матеріалу
Розвиток творчих здібностей є одним з основних напрямків
у моїй роботі, оскільки творчість – найвищий вияв розвитку людського розуму.
Вона відображає внутрішній світ
особистості . Одне з основних завдань навчання – це створення сприятливих умов
для розкриття здібностей і творчого самовираження. Звичайно, це не так просто,
й потрібно прикласти максимум зусиль, щоб створити атмосферу довіри,
взаєморозуміння і поваги. Я хочу, щоб мої учні були генераторами ідей і вміли
їх обстоювати, адже наша країна гостро потребує
таких спеціалістів, які змогли б вивести її з кризового становища, уміли
знаходити вихід з різноманітних непередбачуваних, незвичайних ситуацій,
створювати нові технології та програми
дій. Я хочу, щоб вони росли небайдужими, толерантними до точки зору інших, але
не мирилися з насиллям, злочинністю й порушенням прав людини.
Діти завжди прагнуть якось самовиразитися. Це дає їм
життєдайну енергію для натхнення й
пошуку. Шкільні роки - якраз той вік,
коли людина намагається експериментувати, шукати та відкривати нове. Саме в цей
період розвиваються уява,
фантазія,
формується вміння спостерігати , порівнювати, критично оцінювати події та
вчинки людей.
Усю роботу з
творчого вдосконалення та розвитку творчих здібностей поділяю на 3 послідовних
етапи:
Емоційне сприйняття матеріалу.
Підготовча робота.
Самовираження.
Чим емоційніше
діти сприймають матеріал, тим сильнішим стає бажання творити. Саме тому
приділяю велику увагу використанню у своїй роботі засобів мистецтв. Надзвичайно цікавим
матеріалом для виховної роботи становлять притчі..
У них
поєднуються наукова інформація, естетична насолода, розуміння сенсу життя
людини. Притчею можна розпочати виховний захід і тим самим створити у класі певну емоційну
атмосферу. За допомогою притч можна мотивувати тему виховного заходу або
використати в кінці для підведення
підсумків та емоційного завершення.
Також притчі можуть слугувати
матеріалом для обговорення. Так, при вивченні тем, пов’язаних із стосунками у сім’ї, конфліктами поколінь,
проблемами між батьками і дітьми, доречно використати відому притчу про блудного сина. Тим більше,
що вона широко представлена у художній літературі та живописі. При
розв’язуванні ситуацій, пов’язаних з проблемами
вибору, сенсом життя я пропоную для обговорення наступні притчі: «Все в твоїх руках».»Цвяхи», «Олівець» та ін..Притчі я почала втілювати у
роботу з попереднім випуском з 5 класу.І як же я була приємно здивована,коли
вони на випускному вечорі говорили,що притчі зіграли велику роль у їх
становленні як особисті.
Близькими до
притч є оповідання та казки Василя
Сухомлинського. Вони невеликі за обсягом і не займають багато
часу для читання, але завжди викликають жваве обговорення серед учнів
підліткового віку. Також я використовую дані твори для драматизації. Вони мають значний виховний
потенціал – сприяють вихованню загальнолюдських цінностей. У старшокласників
жваве обговорення викликали «Листи до сина» ,за якими я проводила читацьку
конференцію.
Для розвитку творчої уяви і образного мислення я провожу екскурсії у природу. Спілкування з природою виховує у дитини почуття
прекрасного. Сприйняття природи допомагає розвивати такі якості, як
емоційність, життєрадісність, чуйне, уважне ставлення до всього живого.
На таких екскурсіях я запровадила Поетичну
Хвилинку, де діти читають поетичні
твори. На осінніх канікулах я з п’ятикласниками ходили до осіннього парку.
Спілкування з
природою надихнуло їх на творчість. Учні читали вірші,а у декого навіть
народилися поетичні рядки. Зібрані листочки згодом діти використають для
аплікацій.
Художні
твори є невичерпним джерелом для виховних заходів. При обговоренні
теми памяті поколінь дуже вдалим є розгляд легенди про манкуртів із роману
Чінгіза Айтматова «Буранний полустанок».
Доречно
застосовувати на заходах краєзнавчий літературний матеріал. Так я залучаю до обговорення
оповідань та повістей дитячої письменниці
Майї Фролової, картин та поезій Ігоря
Забудського, твори місцевих авторів. Свою роботу у 5 класі я розпочала з
екскурсії до бібліотеки.Незважаючи на розвиток комп’ютерних технологій,книга все рівно золишається засобом для розвитку творчої
уяви,фантазії, хороша книга пробуджує емоції і заставляє працювати душу.Тому у
дітей з раннього віку потрібно підтримувати інтерес до читання,формувати
художній смак.
Часто прислів’я, приказки та афоризми відомих
людей я обираю епіграфами до виховних заходів . На цьому етапі можна залучити дітей до збору усної народної творчості . Я
пропоную зібрати прислів’я та приказки про здоров’я, життєві цінності, які
використовують члени їхньої родини та
жителі нашого села. Також учні збирають
і розучують дитячі ігри і забави, які характерні для дітей нашої
місцевості. Гилка, квач, квочка, жмурки, глечик – потім ми використовуємо їх у
заходах на народознавчу тематику.
Чим більше краси й
високої культури бачать і чують діти, тим сильнішим у них стає бажання творити.
Саме тому я приділяю велику увагу і зоровим опорам. Це можуть бути репродукції картин художників,
фотографії, малюнки, колажі, відео. Також велику увагу при підготовці заходів слід приділяти оформленню
приміщення. Як у художньому творі
незначна деталь може відігравати надзвичайну роль,так і у позакласних заходах
використання одного атрибута може бути не завжди доречним. Так канделябри з
вишуканими свічками доречно виглядають при проведенні літературного кафе або
поетичної гостини,але зовсім неорганічно виглядатимуть при проведенні години
–реквієм по жертвам голодомора,де доречно використати звичайну банку з пшеницею
і саморобною свічкою,адже саме так поминали покійних наші предки. При
проведенні виховної години до свята Покрови великий інтерес викликала виставка
ікон Покрови,виконаних різними техніками(вишита
хрестиком,бісером,намальована,придбана у церкві та ін..)
Дитячий мозок вбирає різноманітну інформацію, як
губка, тому потрібно підбирати матеріал, який би мав виховну спрямованість,
естетичну цінність, відповідав нормам кольорового зображення та слуховим
якостям. І тоді навіть банальну справу,як догляд за клумбою можна перетворити у
творчість.
3.2. Підготовчий етап
Другий етап
передбачає засвоєння та накопичення
матеріалу.
Це
здійснюється за допомогою різноманітних форм і видів роботи. При їх я спираюся
на слова В.А. Сухомлинського «Діти повинні жити у світі
краси,гри,музики,малюнка,фантазії,творчості».Пїятикласники - надзвичайно
рухливі.живі, люблять гру,змагання. Ураховуючи їх фізіологічні та психологічні
особливосі, я використовую такі форми роботи:
1 Гра
Прикладом такої гри може бути гра – подорож,яка проходить
у формі змагання.
Прикладами
таких ігор для середньої ланки можуть бути
«Подорож у країну Права», «Мандрівка островом Духовності», «В гостях у
Мийдодира», «Подорож
літературним Альбіоном»,розроблені власно мною.
2.
Імітація телевізійних передач.
«Що? Де? Коли?», КВК, «Брейн – ринг», «Найрозумніший», “Щасливий
випадок», «5х5».
3. Рольові ігри
Широко
впроваджую у роботу рольові ігри. Вони передбачають елемент перевтілення
учня у представника певної соціальної групи, професії тощо. Через це рольові
ігри часто сприймаються учнями як реальна дійсність: учні дістають тут
можливість для самовираження, не торкаючись при цьому своєї інтимної сфери, «
ховаючись за свою соціальну роль». Це–
чудова можливість для практичного відпрацювання навичок у ситуаціях близьких до
реальності. Сам момент перевтілення несе в собі й великі виховні можливості, бо
вчинки певних осіб, яких представляють учні, постійно одержують соціальну
оцінку. Під час ігор вони відчувають відповідальність, виконуючи роль лікаря,
міліціонера, дослідника,журналіста, соціолога, історика, тощо.
4.
Зустрічі з воїнами
АТО,ветеранами другої світової війни,пмсьменниками,відомими людьми,медичними
працівниками, психологом,представниками
правоохоронних органів,пожежниками та ін.
5.
Тренінги чи елементи тренінгу
Тренінг –
форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників
між собою і з учителем.
Тренінг як
форма педагогічного впливу передусім передбачає використання активних методів
групової роботи. Саме тому вони подобаються дітям. Про методику проведення
тренінгу написано багато літератури. Хочу зазначити, що як елементи тренінгу на
виховних годинах я використовую такі
форми як Знайомство, Мозковий штурм (мозкова атака), інтерактивні презентації,
роботу в групах, вправи на зняття м’язового напруження.Найчастіше я використовую
форму тренінга при
проведенні
годин спілкування на
6.Екскурсії
Мета екскурсій
може бути різною.одні виконують пізнавальне значення,інші сприяють естетичному
розвитку дитини.
7.
Інсценізації
За завданням учителя, учні опрацьовують матеріал і
готують ролі.
Після
перегляду сценки учні обговорюють певну ситуацію. Такий вид роботи допомагає
наблизити до реального життя. На цьому етапі для інсценізації можна використати
уже згадані оповідання та казки Сухомлинського,
притчі, життєві ситуації.
8.Вікторини
Вікторини
люблять діти підліткового віку. Але при такому виді роботи варто уникати
одноманітності .Останнім часом я стала використовувати відеовікторини.Як
приклад надаю вікторину на тему «Сторінками улюблених героїв»
9. Обговорення життєвих
ситуацій.
Обговорення
життєвих ситуацій – детальний розбір
реальної або вигаданої історії, у якій описано, що сталося в житті конкретної
людини, родини, школи, громади. Це дає змогу учасникам проаналізувати і
обговорити ситуації, з якими вони можуть зіткнутися в реальному житті. Учні
аналізують поведінку персонажів, прогнозують, оцінюють наслідки різних
варіантів їхньої поведінки. Історія може бути незавершеною, і тоді учні самі
вирішують, які наслідки можуть мати місце і як потрібно діяти, щоб подолати
конфлікт. Цінність цього методу в тому, що учасники мають змогу
експериментувати з « майже реальним життям» і апробовувати різні варіанти
поведінки в безпечних умовах, прогнозувати, « що з цього вийде». Такий вид
роботи сприяє розвитку життєвих навичок творчого і критичного мислення,
співпраці і групової роботи.
10 Анкета
думок – форма
проведення колективної або групової роботи, спрямованої на зібрання інформації
про відношення дітей до певної події із життя колективу, школи.
11 Родинні свята та родинні вітальні
11 Родинні свята та родинні вітальні
На таких заходах.що проходять із запрошенням
батьків.присутні знайомляться з сімейними традиціями.реліквіями.виконуються
улюблені народні пісн.презентуються
родинні дерева,мультимедійні презентації.
Свято супроводжується виставкою творчих
робіт..
Деякі види роботи
я представила у грі – подорожі «Подорож у країну Права».
3.3. Етап самовираження
Третій етап - це власне сам процес творчості.
Творчість – це
спосіб самовираження людини, світобачення як засіб пізнання світу через творче
сприйняття і практичне перетворення діяльності. Тому все більшого значення
набуває розвиток таких властивостей особистості, які дають можливість творчо
використовувати здобуті знання. Яким
чином підліток може реалізувати свої
творчі здібності?
Літературна творчість
Моїм улюбленим видом є написання прозових та поетичних творів.
Звичайно, роботи учнів не є художньо
досконалими. Але головну увагу на висловлення власної думки, активну життєву
позицію дитини. Звичайно, дуже добре, коли вчитель і сам володіє творчими
здібностями. Від вдалого корегування учителем інколи недолугі проби пера
перетворюються у невеличкі шедеври. Надалі їх можна використовувати на уроках
при вивченні певних тем, включати до
виступів агітбригад чи сюжетів соціально- психологічного театру. Кращі творчі
роботи друкуються на сторінках районної газети «Сільські обрії» та дитячої
газети«Новачок».Коваль Людмила двічі ставала переможцем районного етапу
конкурсу «Податки очима дітей»у літературній номінації. Із віршів учнів ми
видали поетичний альманах «Джерельце».Радують мене і пятикласники.За два місяці
у нас зявилися перші проби пера. Як
зразок, я додаю поетичні твори своїх вихованців
Театральна творчість
Розпочата робота у середніх класах з невеликих
інсценізацій,у старших класах удосконалюється в соціально –психологічному
театрі. Три роки поспіль(9 -11 класи)мій клас виборював 1 місце у фестивалі соціально
–психологічних театрів.Так само як і команда хлопців отримувала високі бали за
інсценізацію військової пісні у конкурсі «Анумо,хлопці».
Дослідницька діяльність
Ще однією цікавою
темою розвитку творчої ініціативи є дослідницька робота
У середніх
класах школярі в я залучала до збору матеріалів про видатних людей нашого села.У
6 класі ми брали участь у історико –географічній експедиції «Історія міст і сіл
України» і зайняли 2 місце на районному рівні.У старших класах учні залучались
до участі у Інтернет –проектах «Ліги старшокласників». Манько Анна зняла фільм про вчителя –пенсіонера Черненко О.А,який можна переглянути на сторінці Відео мого блогу.
Юні кореспонденти
З п’ятого класу я привчала своїх вихованців ділитися
враженнями від проведеного заходу або думками про побачене чи почуте у формі
заміток..Кращі роботи ми надсилали до місцевої преси. Для надрукованих робіт я
завела альбом. За сім років ми створили літопис класу зі статей. які були
опубліковані у місцевій пресі. А одна із
моїх випускниць вступила на факультет журналістики.
Хореографія
Дівчата мого класу були активними учасниками
танцювального гуртка.
Тому свою майстерність вони мали змогу проявити і на шкільній сцені.У
виступи соціально –психологічного театру, конкурсу «Анумо,дівчата»,балу толерантності,різноманітних КВК ми включали танцювальні номери .А флешмоб «З
Україною в серці» у їх виконанні на святі Першого дзвоника запам’ятався всім жителям села. Прощальний вальс на
випускному вечорі ви зможете переглянути на моєму персональному блозі. Нинішні
мої п’ятикласники теж є активними учасниками танцювального колективу.
Декоративно
– прикладне мистецтво
Вишиті роботи Глушкової Рути та Манько Анни часто
демонструвалися на сільських та районних виставках.
Висновок
Вдало
проведена робота завжди потребує значних зусиль і плідної співпраці вчителя і
учня . Стосовно цього приходить на думку одна давня притча. В середні віки у
французькому місті Шарті будували собор. Якось трьох тачечників, які виконували
однакову роботу - перевозили камінь, запитали:
- Слухайте,
друзі, що ви робите?
Перший
робітник похмуро глянув і роздратовано відповів: „Тобі що, повилазило? Не бачиш
– камінь тягаю на майданчик, хай йому
ґрець! ”
Другий
спокійно сказав : „ Що я роблю? Заробляю на кусень хліба для своєї родини.”
А третій
розігнувся, витер спітніле чоло, усміхнувся і з гордістю сказав: „Я будую
Шартський собор!”
Вважаю, що мені теж
є з чого порадіти. Адже мої учні уже досягли певних успіхів. Про це свідчать і
призові місця у творчих конкурсах. Але саме головне, що у них з’явилося бажання – творити. Та ці заслуги я, в першу
чергу, адресую їм, а не собі, а віддачі шукаю у повазі, щирому ставленні,
творчій співпраці та взаєморозумінні.
Немає коментарів:
Дописати коментар